Jan 23, 2008

Vilken är din favoritkaraktär i Mammas Nya Kille?

Både i Morgonpassets radiointervju och Västerbottens folkblads interjvu ställdes frågan till programmets upphovsmakare om de har någon favoritkaraktär. De svarade att deras favorit just nu är Livscoachen Peter Nilsson.

Men nu undrar jag: Vilken är din favoritkaraktär i Mammas Nya Kille?

Svara på frågan i högerspalten. Jag låter undersökningnen ligga kvar ungefär en månad - sen får vi se vad lyssnarna har för favorit. Så bidrag med din röst idag!

Andra bloggar om: , , , , ,
Bild från Youtube

14 comments:

Anonymous said...

Riktigt svårt! Patrik, eller Peter! Jag röstar på Patrik och hoppas att livscoachen har överseende!

Jonatan Larsson said...

Det där med överseende är inte riktigt Livscoachens grej... Jag tror han blir förbannad! Men tack för rösten :)

Anonymous said...

En helt omöjlig fråga att svara på! Många karaktärer har något som gör dem speciella för mig och jag har svårt att välja en tydlig favorit så jag måste bara kommentera några av dem istället för att rösta.
Katla: Sju Sorters Apa från avsnitt 1 är fortfarande källan till mitt största skrattanfall under seriens gång. Han har dock inte lyckats upprepa den höjdaren och kan dock upplevas som lite pretentiös för min smak ibland.
Patrik: Ständig källa till skratt och han är ju dessutom med väldigt mycket. Källa till det fantastiska uttrycket 'klart och betalt'.
Kicki Tapper: Eftersom min sambo är från Munkfors (grannort till Hagfors) och inte riktigt uppskattar den imiterade värmländskan bara måste jag älska Kicki - och Hagforshora' förtjänar ju stryk ständigt.
Job: Ständigt lär man sig nya saker (t.ex. hur man gör isglass i Solna där jag bor numera), och jag väntar på att Bengt ska börja ta hans erotiska inviter lite mer positivt...
Thunder: Ja, vad säger man, en sann hjälte!
Dessutom, dark horse från förra säsongen: Gotte, den sanne cynikern!

Jonatan Larsson said...

Tack för din utförliga kommentar Stefan! Ja, det är ju inte helt lätt att välja en favorit, och dessutom så växlar det lite över tiden.
Spännande teori att Bengt kommer att mjukna för Jobs kreativa förslag!
Angående Katla måste jag ändå säga att han har haft något av en formtopp hittills denna säsong - som den sanna provokatören han är :)

Fredrik said...

Tycker Trubaduren är den bästa karaktären, hoppas vi får höra mer av honom.

Jonatan Larsson said...

Ja, Fredrik, han var det längesedan man hörde något av! Känns inte riktigt som han kommer tillbaka, men så trodde jag om Hajpojken oxå - så vem vet!

Tia said...

Katla och Patrik utan tvekan. Dels för den underbara humorn och dels för att det är lätt att relatera till dialekterna och Katlas eviga störmoment Cirkus Cirkör.
Själv är jag från söder och skorrar som den smålänning jag är, har jobbat för cirkus cirkör (dålig erfarenhet) via skolan men bor numer uppe i Norrland och hör norrländska hela dagarna =D

Jonatan Larsson said...

Tia: Ja, med dom erfarenheterna så förstår jag att du kan relatera med Katla :) Och det måste vara roligt om du hör Patriks dialekt hela dagarna!

Anonymous said...

Lacken e helt klart bäst..

Anonymous said...

Kicki Tapper är skön! Dock kan jag som bofast Klarälvdaling fastslå att Kickis dialekt helt klart är från Fryksdalssidan (Sunne). Den är inte i närheten av de vedervärdiga läten man förknippar med Hagfors.

Fördjupning i ämnet: http://www.hagförs.se/modules.php?name=glossary

Jonatan Larsson said...

Ja, det är intressant det där med dialekter. Tack för lite inside information från Värmland :)

Anonymous said...

Patrik är ju en legend och har länge varit min absoluta favorit ända sedan jag började lyssna på MNK. Som västerbottning och umebo är det extra kul att höra "lokala" dialekter så därför har Job och nu senast Peter klättrat upp i toppen också, så jag måste nog säga att det är jämnt skägg mellan de tre just nu.

Anonymous said...

Fast Kicki Tappers dialekt är ju Fryksdalsmål och bra sådan.

Anonymous said...

I will not concur on it. I regard as polite post. Particularly the appellation attracted me to be familiar with the whole story.